Är förslagen om hur skolan ska förbättras väl genomtänkta?

När vi för debatten om skolan är det viktigt att fokusera på vad som är bäst för våra barn. Jag får en känsla av att politikerna inte har tänkt till ordentligt när de presenterar olika förslag om hur skolan ska förbättras. Skatteavdrag för läxhjälp, slopad skolplikt och betyg redan i fyran för att elever ska ta skolan mer på allvar är några av förslagen.

Skattereduktion för föräldrar som köper läxhjälp till sina barn i grundskolan och gymnasiet har riksdagen redan fattat beslut om. Det ska kosta staten 25 miljoner per år. Man bör hellre satsa de pengarna på de skolor som kan erbjuda läxhjälp. Varför kan inte elever på låg- och mellanstadiet erbjudas läxläsning på fritids? På en högstadieskola där jag arbetade som lärare fanns läxhjälp spikat på schemat. Eleverna kom dit när de kände att de behövde extrastöd.

Om skolplikten slopas blir det svårt att upptäckta att barnen har tillägnat sig de kunskaper som krävs. Vad blir konsekvenserna av att eleverna inte uppnått målen?

I egenskap av lärare tror jag inte betyg är lösningen på skolans problem. Det som utmärker en effektiv skola är ett tydligt och pedagogiskt ledarskap samt ett utvecklat samarbete mellan skolledning och lärare, och lärare sinsemellan. Det är viktigt att det finns gemensamma riktlinjer för hur problem och brott mot disciplinen ska hanteras som hela personalen står bakom. Med tydliga regler och konsekvenser för elever som bryter mot reglerna kan man upprätthålla ordning i skolan. Skolledningen skulle kunna ta itu med konflikter och problem som uppstår utan att vara rädda för att förlora antalet elever. Därför är det så viktigt för lärare att få uppbackning så att de inte känner att de ska behöva lösa alla problem samtidigt som de undervisar. På så sätt kan eleverna få arbetsro i klassrummet och lärare fokusera på den uppgift den är ämnad att utföra, nämligen att undervisa.

Be Sociable, Share!
Det här inlägget postades i Åsikter av evinbaksi. Bokmärk permalänken.

Om evinbaksi

Jag kom till Sverige när jag var 5 år och växte upp i Tensta. Jag utbildade mig till grundskollärare och undervisade i 11 år. Just nu studerar jag till specialpedagog vid Stockholms universitet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>