Lärarnas höga arbetsbelastning är ingen myt!

I en debattartikel skriven av lärarstudenten Jessica Schedvin i Expressen (30 december 2015) presenteras en rad sk myter om den svenska skolan. Bland annat menar hon att det är en myt att lärarna inte har tid att förbereda sin undervisning och att gnälla över sin arbetssituation är ett aktivt val från lärarnas sida. Baserat på våra erfarenheter från läraryrket anser vi att lärarstudenten raljerar över ett verkligt problem.

Lärarförbundet lät Novus göra en mätning 2014 där lärarna angav de viktigaste åtgärderna för att höja resultaten i skolan. Tid att planera lektioner, mer resurser till särskilt stöd och höjda löner prioriterades.

En prognos från Skolverket (15 juni 2015) visar behovet av att rekrytera 70 000 lärare, fritidspedagoger och förskollärare de närmaste fem åren. Samtidigt visar en undersökning publicerad i Skolvärlden (10 december 2015) att tre av fyra lärare funderar på att lämna yrket. Precis som lärarstudenten beskriver lärarna att de tycker om sitt yrke, men att arbetsbelastningen är för hög. Den höga arbetsbelastningen leder också till att alltfler lärare blir utbrända och sjukskriver sig, visar nya nya siffror från Försäkringskassan. Att i detta läge påstå att lärare hellre gnäller i fikarummet än planerar sina lektioner är en skymf mot alla duktiga lärare som kämpar i våra skolor.

När en lärare har 10 minuter mellan lektionerna går denna tid åt till att plocka ihop efter lektionen samt förbereda inför nästa. Den tid utöver lektionerna är ofta uppsplittrade i 20-30 minuters pass vilket gör det svårt att få möjlighet till en sammanhängande planeringstid. Ibland försvinner planeringstiden p g a att man måste vikariera då skolan inte har råd att ta in vikarier eller när vikarier inte finns att tillgå.

Att samtala med sina kollegor är viktigt, detsamma som att trivas på sin arbetsplats. I fikarummet pågår ofta informella samtal om skolfrågor och elever, men vi lärare, precis som alla andra yrkesgrupper behöver få prata med kollegor om jobbiga saker i vårt yrke.

När det kommer till resurser så är vi överens med skribenten om att skolan saknar resurser, men inga resurser räcker till om vi inte får göra det vi är utbildade för, nämligen att undervisa och att arbeta med lärande. Och för att kunna bedriva en god undervisning och bemöta varje elevs behov kräver tid, något som är en bristvara i dagens skola!

Jessica Sandin, utbildad grundskollärare och specialpedagog

Evin Baksi, utbildad grundskollärare och specialpedagog

Be Sociable, Share!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>