Tankar om lärarlegitimation

Eftersom jag inte längre arbetar som lärare kan jag njuta av mina helger utan att behöva rätta, planera eller skriva rapporter. Engagerad i skolfrågor och ha för vana att sysselsätta mig med olika saker har jag idag surfat på nätet och läst artiklar om alltifrån hemundervisning till lärarlegitimation.

Det jag redan visste om lärarlegitimation var att det infördes för att höja statusen och göra läraryrket mer attraktivt. Det innebär att enbart legitimerade lärare får fastanställas och sätta betyg. Man ska också ha gjort en introduktionsperiod eller tjänstgjort ett år inom förskola eller skola.

Jag hade länge undrat hur en nyexaminerad lärare ska kunna sätta betyg inom det år då läraren tjänstgör på skolan eftersom endast legitimerade lärare får göra det. När jag ringde upp Skolverket för några veckor sedan fick jag veta att från och med den 1 december 2013 kommer den nyexaminerade läraren tillsammans med en mentor kunna sätta betyg. Men hur stor insyn har mentorn i lärarens undervisning? Vilka befogenheter har mentorn? Hur ofta sitter mentorn i klassrummet för att få en uppfattning om elevers kunskaper? När de slutligen ska sätta sig ned för att sätta betygen är det lärarens bedömning som kommer att väga mest och det enda som krävs är mentorns underskrift.

Just nu har fyra av tio lärare svårt att få introduktionsplats eftersom det blir dyrt för skolorna att betala för de handledare som vill få extra betalt. Med tanke på den tunga arbetsbördan och den låga lönen skulle jag som lärare självklart begära extra betalt. I annat fall måste man dra ned på undervisningstimmar för den handledaren. Detta är något som regeringen skulle ha tagit i beaktande innan förslaget om lärarlegitimation genomfördes!

Be Sociable, Share!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>